Arkista työtä koulussa eli oppimista ja opettamista ohjaa aina johtoajatus, eli visio. Vision tulee olla myös päätöksenteon taustalla tavoitteena, jota kohden työskennellään yhdessä. Saaren koulun visiota lähestytään kolmelta eri taholta (oppilaat, vanhemmat, henkilöstö), joista jokainen muodostaa yhden keskeisen näkökulman koulussamme. Yhteisöllisyys, tavoitteellisuus ja kunnioitus muodostavat kulmakivet rakentaessa hyvinvoivaa koulua ja turvallista oppimisympäristöä.
Oppimisen edellytyksenä on, että oppilaat voivat hyvin koulussa. Hyvinvointia edistää kokemus siitä, että on osa kouluyhteisöä. Lämmin vuorovaikutus, oppilaskuntatoiminta, mahdollisuus osallistua itseään koskevaan päätöksentekoon sekä kokemus siitä, että tulee kuulluksi ovat seikkoja, jotka lisäävät yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia. Saaren koulun oppilaiden hyvinvoinnista ja turvallisuudesta jakavat vastuun yhdessä oppilaat, vanhemmat ja koko koulun henkilökunta.
Oppimisprosessissa tulee katse olla aina tulevaisuudessa ja tulevaisuuden tavoitteissa. Tulevaisuuden taidoilla (engl. 21st century skills) tarkoitetaan niitä tietoja ja taitoja, joita oppilaat tarvitsevat tulevaisuudessa . Näitä tulevaisuuden taitoja ovat esim. tapa ajatella, tapa työskennellä, työvälineiden hallinta ja tapa toimia maailman kansalaisena. Saaren koulussa opiskelu on tavoitteellista. Tavoitteellisella oppimisella tarkoitetaan työskentelyä, jossa oppilaalla on selkeät ja suunnitelmalliset tavoitteet ja päämäärät, jotka hän haluaa saavuttaa. Oppilaan on kyettävä myös sitoutumaan oppimisprosessiin. Koulun ja vanhempien tehtävänä on luoda olosuhteet, jossa tavoitteellinen opiskelu ja oppimisprosessiin sitoutuminen ovat mahdollisia.
Kunnioitus Saaren koulussa tarkoittaa oppilaiden, vanheḿpien ja henkilökunnan kunnioittavaa asennetta toisia ihmisiä, kouluyhteisöä sekä työtä ja työrauhaa kohtaan. Myös yhteisten sääntöjen noudattaminen on kunnioittamista, jolla ylläpidetään turvallista kouluyhteisöä. Saaren koulu pyrkii kasvattamaan myönteisen esimerkin välityksellä. Kun ihminen kokee tulevansa kunnioitetuksi, hän saa positiivisen esimerkin myös omalle toiminnalleen. Kunnioitus leviää kunnioittamalla.